Przez lata pytano mnie, jak warunkowo używać miejsc dziesiętnych z liczbami. W części 1 tej serii użyłem niestandardowego formatu liczb, aby to osiągnąć. Chociaż technika ta jest prosta, ogranicza również testy, które można zastosować.
Część 2 tej serii wykorzystuje funkcję MOD z formatowaniem warunkowym do wyświetlania miejsc dziesiętnych tylko wtedy, gdy liczba zawiera część ułamkową. Tym razem wyjaśnię, jak używać funkcji TRUNC w Excelu do warunkowego formatowania wartości dziesiętnych dla wartości procentowych.
Funkcja TRUNC usuwa wszelkie ułamkowe części liczby bez zaokrąglania. I odwrotnie, funkcja INT również usuwa ułamkowe części liczby, ale dodatkowo zaokrągla w dół mniejszą liczbę.
Nie zauważysz tego w przypadku liczb większych od zera, TRUNC i INT zwrócą tę samą wartość. Jednak TRUNC i INT zwrócą różne wartości dla liczb mniejszych od zera, jak pokazano na rysunku 1.
TRUNC i INT działają tylko z wartościami większymi niż 1 lub mniejszymi niż -1, więc formuły na rysunku 1 mnożą i dzielą przez 100, aby umożliwić funkcji wykonanie obliczeń, a następnie przywracają kwoty z powrotem do wartości dziesiętnych.
Rysunek 1: TRUNC i INT są podobne, ale zwracają różne wyniki dla liczb ujemnych.
Naszym celem będzie wyświetlenie liczby takiej jak 0,87 jako 87%, a liczby takiej jak 0,8325 jako 83,25%. Jeśli użyjemy sekcji Number w menu Home, otrzymamy wybór pomiędzy prezentacją obu liczb odpowiednio jako 87% i 83% lub 87,00% i 83,25%. Podobnie jak w części 2 tej serii, odpowiedź leży w funkcji formatowania warunkowego programu Excel.
Aby przetestować tę technikę, utwórz pusty arkusz w programie Excel, a następnie, jak pokazano na rysunku 2:
- Wprowadź zakres wartości dziesiętnych w komórkach A1:A4, takich jak 0,87, 0,8325, 0,7252 i 0,91.
- Zaznacz komórkę lub komórki, które chcesz sformatować warunkowo, w tym przypadku komórki A1:A4.
- Wybierz polecenie Formatowanie warunkowe z menu Narzędzia główne.
- Wybierz opcję Nowa reguła.
Rysunek 2 : Formatowanie warunkowe umożliwia zastosowanie zmiennego formatowania do komórek arkusza.
Kolejne kroki zostały przedstawione na rysunku 3:
- Wybierz opcję Użyj formuły, aby określić, które komórki mają zostać sformatowane.
- Wprowadź następującą formułę:
=TRUNC(A1*100)=A1*100
Uwaga: Jeśli klikniesz komórkę A1 podczas pisania tej formuły, Excel doda znaki dolara, aby odwołanie do komórki stało się $A$1. W takim przypadku naciśnij trzykrotnie klawisz F4, aby usunąć odwołanie bezwzględne. Jeśli tego nie zrobisz, wszystkie zaznaczone komórki będą miały formatowanie oparte na komórce A1.
- Kliknij przycisk Formatuj.
- Wybierz opcję Procent.
- Ustaw liczbę miejsc dziesiętnych na 0 (zero).
- Kliknij przycisk OK, aby zamknąć okno dialogowe Formatowanie komórek.
- Kliknij przycisk OK, aby zamknąć okno dialogowe Nowa reguła formatowania.
Rysunek 3: Pokazana formuła zapobiega wyświetlaniu końcowych zer w procentach, więc .87 będzie wyświetlane jako 87% zamiast 87.00%.
Następnie dodaj drugą regułę formatowania warunkowego, aby wyświetlić dwa miejsca po przecinku dla wszystkich innych liczb. W razie potrzeby zaznacz komórki A1:A4, a następnie wykonaj powyższe kroki z dwoma wyjątkami:
- Użyj tej formuły, gdy dojdziesz do kroku 5
- Ustaw liczbę miejsc dziesiętnych w kroku 8 na żądany poziom, zazwyczaj 1 lub 2.
W tym momencie, zakładając, że określono dwa miejsca po przecinku dla drugiej reguły, komórki od A1 do A4 powinny wyświetlać odpowiednio 87%, 83,25%, 72,52% i 91%, jak pokazano na rysunku 4. Należy pamiętać, że formatowanie warunkowe zastępuje formatowanie, które można zastosować do komórek za pomocą sekcji Liczba w menu Narzędzia główne programu Excel lub okna dialogowego Formatowanie komórek.
Aby usunąć formatowanie warunkowe, można użyć polecenia Wyczyść formaty z menu Narzędzia główne programu Excel lub wykonać czynności przedstawione na rysunku 4:
- Wybierz polecenie Formatowanie warunkowe z menu Narzędzia główne.
- Wybierz polecenie Wyczyść reguły.
- Wybierz Wyczyść reguły z całego arkusza lub, jeśli chcesz być bardziej selektywny, Wyczyść reguły z wybranych komórek.
Rysunek 4: Formatowanie warunkowe można łatwo usunąć z całego arkusza lub tylko z wybranych komórek.
Powiązane artykuły:
Warunkowe wyświetlanie miejsc dziesiętnych w Excelu: Część 1
Warunkowe wyświetlanie miejsc dziesiętnych w Excelu: Część 2